salt

palu

20 dec. 2009

Odla Aequidens rivulatus?

Många har skrivit till mig och undrar hur jag får yngel på mina guldsömsciklider. Jag tänkte därför förklara hur man odlar dessa vackra ciklider.

Du behöver följande:

* Guldsömsciklider, hona/hane (knappt det)
* En behållare (förslagsvis ett akvarium på ca 350 liter)
* Vatten
* Fiskmat (t ex räkmix)

Utförande: Fyll behållaren med vatten, släpp i fiskarna och mata 5-7 gånger/vecka. Ha tålamod! Det kan ta upp till en timme innan de börjar leka. Äggen läggs på en putsad sten och kläcks efter 3-4 dagar och är frisimmande efter 11 dagar. Mata med nykläckt artemia eller som jag - med räkmix direkt.

Hona med yngel + cyano, mitt favorithelvete näst efter dinoflagellater...


Hane utan yngel

Har ni tur så får ni yngel UTAN cerebral pares...

Lycka till med dina guldsömmar!

1 kommentar:

  1. Tack för bra tips, detta måste bli något man får prova längra fram i tiden.

    SvaraRadera